Podle statistik je v Česku 4,37 milionů bytů, z toho 3,83 milionů jsou trvale obydlené. Z těchto obydlených jednotek připadá 2,16 milionů na bytové domy, přičemž více než polovina z nich je v panelových domech, jak uvádějí odborníci.
Nicméně otázka elektromobility není pouze o panelácích. Zahrnuje všechny bytové domy, které společně tvoří města, od okázalých secesních paláců po funkční kolonády činžáků a bytových domů.
V České republice trvale žije v rodinném domě 46,7 procenta obyvatel, přesněji 36,6 procenta v samostatných domech a 10,1 procenta v dvojdomcích. Ve městech žije 52,8 procenta Čechů.
Množství garáží v městských oblastech za humny bytových čtvrtí není příliš významné.
Takže více než polovina obyvatel Česka, i když si na to může dovolit, nemůže si pořídit elektromobil, protože ceny elektrovozů postupně klesají. Dobíjet elektromobil například značky Volvo z prodlužovačky ve třetím patře bytového domu je nekomfortní a nebezpečné. Automobilka nyní oznámila, že vyrobila poslední vůz poháněný dieselem. Dočasně ještě ve švédské továrně Torslanda vznikají benzinové modely. Od roku 2030 však budou všechna volva elektrická.
Je třeba vzít v úvahu realitu za hvězdnými prodejními křivkami elektroaut, které jsme v poslední době viděli. Jsou sice pravdivé, ale začínají na nule, což vysvětluje jejich impozantní vzhled.
Ve skutečnosti v Česku jezdí přibližně 25 tisíc elektromobilů, zatímco registrovaných osobních vozidel je tu více než šest a půl milionu.
Počet dobíjecích stanic je kolem pěti tisíc, klasických pump je přibližně osm tisíc. Průměrně každá z těchto stanic má šest až osm stanovišť, což nás přibližuje k 60 tisícům místům, kde mohou řidiči doplnit energii svých vozidel s spalovacím motorem.
Počet dobíjecích stanic stále stoupá, přidává se po jednotkách v nových parkovacích domech a sem tam u obchodních center, ale na sídlištích a běžných městských třídách jsou stále velmi vzácné.