Rapidní zdražování energií – odpovědi na nejčastější dotazy

Zdražování energií je jedním z nejožehavějších témat současnosti. Důvodů růst cen je hned několik: rychlé oživení ekonomiky po koronavirových omezeních, letos nečekaně slabý výkon obnovitelných zdrojů, problémy se systémem emisních povolenek, politický tlak EU či omezení dodávek zemního plynu nejen z Ruska. Jak ale zdražování čelit v praxi? Odpovídáme na nejčastější dotazy!

Může Vám dodavatel zdražit energie, když máte zafixovanou cenu?

Pokud máte jako firma zafixovanou cenu, můžete být relativně v klidu. Pokud však máte smlouvu na dobu neurčitou, může ji dodavatel kdykoliv vypovědět a po uplynutí tříměsíční výpovědní lhůty ukončit. V případě, že u tohoto dodavatele zůstanete, tak vám může zvýšit ceny bez omezení, protože formálně s ním sjednáte novou smlouvu. Pokud však máte fixaci ceny na dobu určitou, pak trvejte na plnění smlouvy, což ostatně radí i Energetický regulační úřad.

Co dělat, když máte klasickou smlouvu bez fixace?

Pokud nemáte ve smlouvě stanovenou fixaci a nesouhlasíte s navýšením ceny, tak jednoduše můžete odstoupit od smlouvy a najít si nového dodavatele. Pokud vám dodavatel oznámil zvýšení ceny a poučil vás o možnostech odstoupení bez sankce (musí tak učinit 30 dní předem), můžete od smlouvy odstoupit nejpozději desátý den před dnem zvýšení ceny.

Může od vás dodavatel chtít vyšší zálohy ihned?

Dodavatel od vás může žádat zvýšení zálohy, aniž by čekal na pravidelné roční vyúčtování. Nicméně pouhý očekávaný nárůst ceny dodavatele ke zvýšení záloh neopravňuje, což potvrzuje Energetický regulační úřad.

Vyžádat vzor mohou pouze předplatitelé. Pokud už předplatitelem jste, prosíme, přihlaste se.

ESG reporting: Podávání zpráv o udržitelnosti za rok 2024

Dotazy v poradně mohou pokládat pouze předplatitelé. Pokud už předplatitelem jste, prosíme, přihlaste se.